VG- oppslag

I forbindelse med VG`s omtalelse av landets barnehager og sikkerheten til barna i barnehagen, ønsker vi å kommentere litt i forhold til oss.

Barnehagen har et godt opparbeidet HMS- system, som f. eks omfatter brannvern, kontroll av lekeapparater, mat og hygiene. Barnehagen har årlig eksternt tilsyn i forhold til brannsikkerhet, og de siste årene har vi hatt 0 avvik. Barnehagens brannvernleder går månedlige kontroller og rapporterer evt. behov for utbedringer til styrer. Vi har serviceavtaler på brannalarmanlegg, slokkeutstyr, ventilasjon og elektrisk anlegg.

Vi har avtale med Lekeplasskontrolløren, som kommer hvert år og veileder oss for utelekeplassen. Det er stadig utfordringer som vi jobber med å utbedre, da ingen lekeapparater blir solgt med garanti for null tap av liv. Vi har gjennomført risikoanalyse med konsekvensvurdering for hvert apparat.

Hver dag før utelek sjekkes utelekeplassene, og det loggføres hvordan utelekeplassen er. Vi sperrer av områder vi har vurdert som uforsvarlig å bruke. Verneombudet og styrer blir koblet inn dersom det er uenighet eller usikkerhet.

Innemiljøet kontrolleres ved egenkontroll utført av verneombud og styrer 1 gang pr. år. Egenkontrollen går ut på å sjekke at vi følger det vi skal, blant annet oppbevaring av kjemikalier, hygiene, kvelningsfarer m. m.

Enebakk kommune hadde siste tilsynsbesøk i barnehagen november 2009. Utover dette anser vi samabeidet med Enebakk kommune som tilfredstillende. Vi har blant annet samordnet opptak og jevnlige møter for styrerne i alle barnehagene.

Vi har ingen mulighet til å garantere for at det ikke vil skje ulykker i barnehagen, men vi gjør vårt ytterste for at barna skal ha en trygg og sikker hverdag hos oss.

Spør hvis dere lurer på noe.