Hva skjer når det er bursdag?

Det er stort å fylle år, og hyggelig å bli gjort ære på når man har bursdag! I barnehagen har vi noen helt spesielle tradisjoner for å feire barnas bursdag!

Flagget henger ute og tavla henger på veggen med navnet på bursdagsbarnet, i dag er det noen som har bursdag! Det er fint å vite, da kan jeg gratulere!

Bursdagssamling. Hurra! En pyntet stol settes frem til bursdagsbarnet, som har hedersplass i samling på dagen sin, akkurat som en konge eller en dronning. Og så må bursdagsbarnet krones med kronen som de selv har plukket ut hvordan skal se ut. Nå starter samlingen. Ett lys tennes for hver bursdag barnet har hatt. Hva skjedde når barnet ble 1 år? 2 år? 3 år? Alle lysene er tent, og så synges bursdagssangen! Og det sendes opp bursdagsraketter for hvor mange år barnet er. Hvilken farge skal den første raketten ha? Biursdagsbarnet svarer rød, og alle sender opp en flott rød rakett. Neste skal være grønn, blå, gul.

"Han er flink til å sykle!" "Jeg syns hun er flink til å tegne!" Den voksne spør barna om de kan si noe pent om bursdagsbarnet, og skriver det ned på et ark som henges opp. Barnet får det med seg hjem etter noen dager.

Klart for bursdagstog! Bursdagsbarnet deler ut instrumenter til alle på avdelingen, og toget stiller seg opp ved døren. Er alle klare? Døren åpnes, den voksne går ut for å ta bilde av toget som kommer gående, spillende og syngende på rekke. Alle synger og klapper i kor for bursdagsbarnet!

Bursdagsbarnet har med seg pinneis eller frukt/ bær til avdelingen, som vi koser oss med etter mat.