Vangen 2014

18 sekker fylt med matpakke, drikke og sitteunderlag. 18 bager pakket med pysjamas, toalettsaker, klær og sovepose. 18 forventningsfulle og spente barn. Det er klart for leirskole på Vangen og bussen står klar på parkeringsplassen i barnehagen...

Det var en opplevelse å få være med på leirskole på Vangen!

Bussjåføren hjalp til med å laste all bagasjen av bussen, og barna lette ivrig etter sin egen bagasje. Når de fant den, ble den båret opp bakken til Vangen og satt i peisestua. Det er så mye som skal skje, så bagasjen må vente der til vi kommer tilbake fra turen vi skal på.

Først måtte vi gå et kvarter. Vi avtalte med Fredrik og Tove, som skulle komme etter med hest og kjerre, hvor vi skulle stoppe. Her ventet vi på hestetransport videre, hestene måtte jo få varme opp litt først før vognene ble fylt opp med barn og voksne! Alle fant seg en plass, og Svarten og Karella tok oss videre til gården der vi skulle spise lunsj. Det smakte fantastisk med mat og drikke, og lykkelige var vi for solen som skinte for oss gjennom hele turen!

Tove fortalte en historie fra gamle dager. "Gamledager er når dinosaurene levde!" sa et av barna. "Det er når de kjørte med hest og kjerre" sa en annen. Og etter historien, gikk vi sammen med Tove på elgsafari i skogen. Hun hadde med seg et gevir som vi fikk ta på, et elgbein som vi fikk lukte på, og elgtenner som vi fikk se på. Og på slutten av turen fikk vi se hvor ulven hadde bodd i fjor vinter!

Så var det klart for aktivitetsløype i skogen, og her gjaldt det å ha balansen i orden. Vi fikk ulike oppgaver, som hesteskokasting, balansere på stokk, klatre over en stokk og krype under en stokk. Etter denne løypa serverte Fredrik og Tove pølse og varm saft til alle før turen med hest og kjerre tilbake.

På veien tilbake, så vi en død stålorm i veikanten.

Nå var det endelig klart for å finne rommene! Sengene ble redd, pysjen prøvd og bamser og kosedyr funnet frem. "Skal vi sove nå?" Det var mange som ville teste sengene sine, og legge seg ned og ta en middagshvil før middag. Middagen ble servert i spisesalen, spaghetti og kjøttsaus eller bare spaghetti og ketchup! Desserten var skolebolle, og til barnetv ble det litt godis!

Så var det på tide å gå til rommene for å gjøre seg klare for kvelden. Det var spennende å løpe litt i gangene, besøke hverandre på rommene og lage pysjamasfest. Til slutt var alle i seng, og når klokken var 20.45 hadde hele gjengen sovnet.

En ny dag var i gang før solen sto opp, og vi begynte så smått å pakke. Under frokosten, smurte vi oss matpakker som vi skulle spise til lunsj. Vi fortsatte pakkingen etter frokost, og kl 10.30 var alle klare for å gå i stallen. Vi hilste på høner og kaniner, red på hester og børstet hester. Og helt til slutt måtte vi inn og fore bæsjetrollet med hestebæsj, for det var det beste han visste!

Nå begynte vi å bli sultne, og lunsjtid nærmet seg. Det var spennende å åpne matpakkene sine til lunsj, og noen var overrasket over innholdet som de selv hadde smurt!

Så kom bussen. 18 barn og 4 voksne reiste fra Vangen med mange nye opplevelser og erfaringer med et smil om munnen og litt hjemmelengsel. Det var godt å se mamma og pappa igjen!

Takk for en fantastisk tur!